alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsspritearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandfilterhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictiktok-defaulttiktoktwittervkwhatsappyahooyoutube
Ga verder naar algemene content
/ januari 2021

Hoe Belangrijk Body Inclusivity en Vertegenwoordiging Hiervan in Fitness Zijn

Het concept rondom Body Positivity en inclusiviteit is de afgelopen tien jaar online steeds populairder geworden. Met meer dan 14,5 miljoen posts die de ‘body positive’ hashtag op Instagram promoten, sluiten steeds meer merken zich aan bij de sociale beweging om inclusiever te worden.

Een recent onderzoek van Reebok belicht de landen en influencers die de meest positieve berichtgeving hebben over de hele wereld om licht te werpen op hoe de vertegenwoordiging van diverse groepen is en om ervoor te zorgen dat de wereld elkaar meer accepteert, zowel online als offline.
 

Hoe body inclusive zijn landen nu echt?

 
Nederland heeft, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, nog flink wat stappen te zetten als het gaat om het hervormen van het medialandschap op weg naar meer inclusiviteit. We scoren slechts een 3,74 in ons onderzoek, wat een groot verschil is met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk (8,84) en Ierland (8,20).
 
Volgens onze studie baant het Verenigd Koninkrijk de weg voor een positiever medialandschap met veel media-aandacht voor Body Positivity met de hoogste score van alle geanalyseerde landen. De tweede plek is voor is de Verenigde Staten, met daarop volgend Ierland, dat niet alleen de meeste media-aandacht heeft met betrekking tot Body Inclusivity, maar ook een 8,20 scoort, waarmee dit het derde meest inclusieve land is.
 
DC1 - NL
 
Jenna Rigby, een Body Transformation Coach, zegt: “Body Positivity verwerpt het idee dat een bepaalde maat aantrekkelijker is dan een andere, wat onlangs sterke emoties heeft opgeroepen rondom de manier waarop merken in het bijzonder vrouwen in de aandacht brengen." Ze voegt eraan toe dat er "er een toenemende druk is in de fitnessbranche als geheel om inclusiviteit te bewijzen aan mensen met elke maat, groot en klein".
 
Als het gaat om manieren waarop iedereen inclusiever kan zijn, zegt Joe Mitton, Personal Fitness Trainer bij MittFit, dat een belangrijk element het wegnemen van sociale druk is: "als samenleving moeten we echt stoppen met het uitoefenen van druk op mensen (voornamelijk vrouwen) om op een bepaalde manier te observeren en ons meer te concentreren op hoe we elkaar kunnen helpen. We moeten de onrealistische extremiteiten verminderen van wat mensen denken dat ze moeten bereiken om 'gelukkig te zijn'. Dit is waar fitness gemeenschappen een grote rol zullen spelen door alleen maar te steunen elkaar met verantwoordelijkheid en voorlichting over wat de juiste dingen zijn om te doen.”
 

Hoe divers zijn Nederlandse modellenbureaus anno 2020?

 
De gemeenschap rond Body Positivity heeft het afgelopen decennium een uitzonderlijke groeispurt doorgemaakt. Joe Mitton, Personal Fitness Trainer bij MittFit, zegt dat acceptatie de grootste factor is die deze positieve beweging doet gedijen: “Sociale media heeft ons een geweldig platform gegeven om het beste van ons leven te laten zien, maar aan de andere kant, vooral als het gaat om het realistische verwachtingen van wat een 'normale' lichaamsbouw is."
 
Slechts ongeveer 22% van de modellen in Nederland valt onder de categorie diverse man of vrouw. Er is dus zeker ruimte voor verbetering onder Nederlandse modellenbureaus. Dit is in in sterk contrast met andere Europese hoofdsteden, waar de inclusiviteit trend al veel verder opgang is: bij modellenbureaus in Parijs zijn zo'n 46% van de modellen van een diverse achtergrond, terwijl in Londen maar liefst 57% van de modellen afwijkt van de stereotypen.
DC2 - NL

Social Positivity: Hoe Body Inclusive Instagram Echt Is

 
In de afgelopen jaren is de positieve- en inclusieve manier waarop we over ons lichaam en elkaar praten, populairder geworden dan het gebruikelijke perfectionistische beeld dat we gewend zijn om voorbij te scrollen op sociale media. Volgens lichaamstransformatie coach, Jenna Rigby:
 
“De definitie van perfectie op social media is het afgelopen decennium geëvolueerd, waar 10 jaar geleden een fitness-influencer mooie beelden plaatste van hoe ze aan het trainen waren in vergelijking met vandaag, waar mensen op zoek zijn naar  “echte” influencers om te volgen. Ze willen diverse moeders zien, oudere vrouwen die bewijzen dat de levensstijl een mogelijkheid is en niet alleen een verre droom."
 
Nederlandse influencers lijken de inclusiviteit trend nog niet zo te volgen: slechts 4,10% van de posts van de top 10 fitness influencers gaat over inclusiviteit. Vergeleken met onze nabijgelegen Britten met 8,37%, loopt Nederland achter als het gaat om het aantal social media influencers die inclusiviteit binnen fitness promoten.
 
DC3 - NL
 
DC4 - NL
 

Hoe De Online Body Positivity Community Is Gegroeid

 
Melissa Howard, oprichter van The Confidence Academy, ziet de Body Positivity-beweging het 
afgelopen decennium enorm aan kracht winnen door de opkomst van sociale mediaplatforms, gepassioneerde influencers en beroemdheden, evenals de opkomst van #BOPO inclusieve merken.
 
“De herevaluatie van conventionele schoonheidsnormen is geëvolueerd als reactie op de groeiende trend waarbij gelijkheid van het lichaam wordt geaccepteerd en gevierd.
 
Consumententrends en cultuurveranderingen in relatie tot deze sociale beweging hebben invloed gehad op de manier waarop media inclusiviteit promoten en adverteren. In 2018 kon bijna een derde van de modellen die deelnamen aan een modeshow in New York worden beschouwd als diverse mannen en vrouwen.”
 
Wereldwijd lijdt het geen twijfel dat er nog een lange weg te gaan is om de wereld inclusiever te maken als het gaat om maten en schoonheidsnormen. Maar hopelijk zal in de nabije toekomst de Body Positivity-gemeenschap blijven groeien en de werkelijke verandering van maatschappelijke verwachtingen beïnvloeden.
 

Hoe De Online Body Positivity Community Is Gegroeid In Het Verenigd Koninkrijk

 
Melissa Howard, oprichter van The Confidence Academy, ziet de Body Positivity-beweging het 
afgelopen decennium enorm aan kracht winnen door de opkomst van sociale mediaplatforms, gepassioneerde influencers en beroemdheden, evenals de opkomst van #BOPO inclusieve merken.
“De herevaluatie van conventionele schoonheidsnormen is geëvolueerd als reactie op de groeiende trend waarbij gelijkheid van het lichaam wordt geaccepteerd en gevierd.
 
Consumententrends en cultuurveranderingen in relatie tot deze sociale beweging hebben invloed gehad op de manier waarop media inclusiviteit promoten en adverteren. In 2018 kon bijna een derde van de modellen die deelnamen aan een modeshow in New York worden beschouwd als diverse mannen en vrouwen.”
 
In Groot-Brittannië heeft Body Positivity een platform gekregen binnen scholen waardoor leraren leerlingen kunnen onderwijzen over het belang van het waarderen van hun eigen individualiteit: “de nieuwe generatie wordt geleerd hoe ze zelfverzekerd kunnen zijn over wie ze zijn dankzij de banden met zelfvertrouwen, zelfrespect en geestelijke gezondheid in zowel het adolescente als het volwassen leven.” Een studie uit 2019, uitgevoerd door de Mental Health Foundation (MHF), toonde aan dat een slecht lichaamsbeeld van invloed is op alle leeftijden en geslachten, waardoor een derde van de volwassenen zich angstig of depressief voelt en een op de acht suïcidale gedachten heeft. 
 
Wereldwijd lijdt het geen twijfel dat er nog een lange weg te gaan is om de wereld inclusiever te maken als het gaat om maten en schoonheidsnormen. Maar hopelijk zal in de nabije toekomst de Body Positivity-gemeenschap blijven groeien en de werkelijke verandering van maatschappelijke verwachtingen beïnvloeden.
 
Ontdek het grote maten assortiment van Reebok. 
/ januari 2021